Pekebun kecil di Sabah digesa untuk meningkatkan kadar penanaman semula kelapa sawit
16:07 Jul 22, 2024  |  By SabahKini2
Pekebun kecil di Sabah digesa untuk meningkatkan kadar penanaman semula kelapa sawit

Bagi pekebun kecil yang layak, disarankan untuk memohon dana yang disediakan oleh kerajaan bagi pelaksanaan Skim Insentif Pembiayaan Tanam Semula Pekebun Kecil Sawit (TSPKS) 2.0, bernilai RM100 juta untuk kerja-kerja penanaman semula.

Timbalan Menteri Perladangan dan Komoditi, Datuk Chan Foong Hin telah menggesa para pemain industri kelapa sawit di Sabah, terutama pekebun kecil, untuk meningkatkan kadar penanaman semula bagi kawasan kelapa sawit yang telah tua untuk mengekalkan produktiviti minyak sawit negeri.

Beliau menyatakan bahawa purata hasil minyak sawit di Sabah sehingga April 2024 telah menurun sebanyak 4% berbanding tempoh yang sama pada 2023.

"Prestasi hasil tandan buah segar (FFB) di Sabah dari Januari hingga April 2024 dicatatkan pada 4.79 tan sehektar, penurunan sebanyak 4.0% berbanding 4.99 tan sehektar untuk tempoh yang sama pada 2023.

"Sementara itu, bagi tempoh dari Januari hingga April 2024, hasil FFB di Semenanjung Malaysia adalah 5.18 tan sehektar, peningkatan sebanyak 19.4% berbanding tempoh yang sama pada 2023, iaitu 4.34 tan sehektar. Di Sarawak, hasil FFB meningkat sebanyak 8.7% daripada 3.80 tan sehektar kepada 4.13 tan sehektar," katanya dalam satu kenyataan pada hari Ahad.

Menurut Chan, faktor utama penurunan hasil FFB di Sabah adalah pengurangan kawasan kelapa sawit yang matang sepenuhnya, yang berusia antara sembilan hingga 18 tahun, dengan anggaran produktiviti FFB sekitar 20 hingga 24 tan sehektar setahun.

"Berdasarkan statistik dari Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) pada Disember 2023, peratusan pokok kelapa sawit matang sepenuhnya di Sabah dianggarkan sebanyak 33.5% berbanding 33.7% pada tahun sebelumnya.

"Pokok kelapa sawit yang belum mencapai kematangan penuh atau sudah tua biasanya menghasilkan hasil FFB yang lebih rendah, secara langsung menjejaskan hasil FFB bagi tempoh tersebut. Sebagai perbandingan, peratusan pokok kelapa sawit matang sepenuhnya di Semenanjung Malaysia adalah 39.4%, dan di Sarawak, ia adalah 56.1%," tambahnya.

Oleh itu, Chan menggesa pekebun kecil di Sabah untuk mempercepatkan proses penanaman semula bagi kawasan kelapa sawit yang telah tua. "Bagi pekebun kecil yang layak, disarankan untuk memohon dana yang disediakan oleh kerajaan bagi pelaksanaan Skim Insentif Pembiayaan Tanam Semula Pekebun Kecil Sawit (TSPKS) 2.0, bernilai RM100 juta untuk kerja-kerja penanaman semula.

"Sehingga 12 Julai 2024, sejumlah 413 pekebun kecil dengan kawasan tanaman seluas 1,725 hektar melibatkan pembiayaan bernilai RM26.93 juta telah diluluskan oleh Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB)," katanya.

Chan juga menyatakan bahawa hasil FFB yang rendah di Sabah bagi tempoh dari Januari hingga April 2024 juga dipengaruhi oleh fenomena El Niño dan serangan kutu putih.

"Berdasarkan data semasa, serangan kutu putih boleh menjejaskan pengeluaran minyak sawit sehingga 5%. MPOB, bersama industri dan Jabatan Pertanian Sabah, telah mengambil langkah yang sesuai untuk menangani isu ini.

"Pasukan TUNAS MPOB juga sedang mengenal pasti dan menyusun senarai ladang kelapa sawit pekebun kecil yang terjejas oleh serangan serangga untuk memberikan khidmat nasihat mengenai langkah kawalan untuk mencegah penyebaran ke kawasan lain," katanya

Comment