MOTAC beri kuasa penuh kepada Kerajaan Sabah laksana Sabah-MM2H
22:07 Jul 22, 2024  |  By SabahKini2
MOTAC beri  kuasa penuh kepada Kerajaan Sabah laksana Sabah-MM2H

Kerajaan Persekutuan, melalui Kementerian Seni dan Budaya (Motac), akan memberikan kuasa penuh kepada Sabah bagi program Sabah-Malaysia Rumah Kedua Ku (Sabah-MM2H) tidak lama lagi.

Selepas polemik panjang dan bertikam lidah antara Menteri Pelancongan Persekutuan dan Negeri akhirnya isu MM2H selesai.

Kerajaan Persekutuan, melalui Kementerian Seni dan Budaya (Motac), akan memberikan kuasa penuh kepada Sabah bagi program Sabah-Malaysia Rumah Kedua Ku (Sabah-MM2H) tidak lama lagi.

Menteri Motac, Datuk Seri Tiong King Sing, menyatakan perkara ini semasa mesyuarat mengenai Sabah-MM2H dengan Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Negeri, Datuk Christina Liew, yang diadakan di Jabatan Warisan Negara Motac di bangunan Sultan Abdul Samad, Kuala Lumpur, pada 18 Julai.

Dengan pemberian kuasa penuh, Liew berkata program Sabah-MM2H akan berada di bawah pengawasan Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar (KePKAS) seperti yang diluluskan oleh Kerajaan Negeri.

"Ini bermaksud Sabah boleh menetapkan terma dan syarat sendiri untuk Sabah-MM2H.

"Kami akan diberi kuasa untuk memproses permohonan dan mengeluarkan pas MM2H kepada pemohon yang berjaya. Saya diberitahu bahawa tugas penguatkuasaan akan diserahkan kepada kami di mana kami boleh membuat versi kami sendiri," kata Liew dalam satu kenyataan pada 19 Julai.

Semasa mesyuarat, Liew dan Tiong bertukar pandangan mengenai pengurusan MM2H dan Sabah-MM2H. Liew berkata Sabah mempunyai Jawatankuasa Negeri untuk mengawasi program Sabah-MM2H.

"Kementerian saya akan melantik wakil untuk mengendalikan permohonan peserta," jelasnya.

Untuk menjelaskan keadaan, dinyatakan bahawa syarikat-syarikat sedia ada yang sebelum ini dilesenkan oleh Motac di bawah program MM2H (yang dilancarkan pada 2002) perlu mendapatkan lesen khas daripada KePKAS dan mematuhi terma dan syarat Sabah-MM2H jika mereka ingin beralih kepada Sabah-MM2H.

Walaupun mengakui bahawa terma dan peraturan yang disemak untuk peserta baru di bawah program MM2H (Malaysia) akan dijadikan garis panduan, Liew berkata Sabah tidak akan terikat dengannya.

"Sabah akan melantik jawatankuasanya sendiri untuk mengkaji terma dan syarat Program Sabah-MM2H. Namun, ia adalah mesyuarat yang baik antara KePKAS dan Motac di mana beberapa terma dan syarat untuk penyertaan telah dijelaskan.

"Kami berharap akan ada lebih banyak diskusi mengenai program ini dari semasa ke semasa," kata Liew yang diiringi oleh Setiausaha Tetap KePKAS Josie Lai Mei Sing.

Turut hadir ialah Ketua Setiausaha Motac, Dato’ Roslan Abdul Rahman, Timbalan Ketua Setiausaha (Pelancongan) Dr Yasmeen Yasim, pegawai-pegawai utama kementerian lain dan Pengarah Motac Sabah, Ibrahim Othman.

Pelaksanaan Sabah-MM2H perlu dilaksana dengan betul agar tidak memberi kesan buruk kepada kepentingan rakyat asal Sabah. Rakyat Sabah berpendapat jawatankuasa dan wakil mengendalikan permohonan peserta bukan dikalangan syarikat berkepentingan yang meraih untung atas kemasukan pelabur atau rakyat negara lain dalam Program Sabah-MM2H.

 

 

Comment